Guy Kawasaki is een zeer belangrijke marketeer geweest voor Apple. Hij begon
in 1983 bij het bedrijf en deed een jaar later de marketing van de
allereerste Macintosh-computer.
Nu wil hij met Motorola eenzelfde soort ontwikkeling maken als Apple eind
jaren negentig. Google heeft hem ingehuurd om het
voor 12,5 miljard dollar gekochte Motorola Mobility een duw in de goede
richting te geven. Kawasaki gaat zich bij Motorola bezighouden met
productontwerp, gebruikersinterface, marketing en sociale media.
Of Motorola net zo aanbeden zal worden als Apple is nog maar de vraag, maar
Kawasaki vindt de huidige situatie van de mobieltjesmaker in elk geval erg
lijken op die van Apple eind jaren negentig. "Een voorloper in het
marktsegment, gedreven door engineering en klaar voor innovatie", aldus
Kawasaki in een bericht
op Facebook.
Motorola afslanken
Google is bezig de mobieltjesmaker af te slanken. Zo deed het het onderdeel
van Motorola dat kabelkastjes maakt van de hand voor 2,35 miljard dollar.
Daarnaast maakte Google in augustus bekend 4000 banen te schrappen bij
Motorola, een vijfde van het totaal. Ook wil het zoekbedrijf de Aziatische
activiteiten van Motorola inkrimpen door zich terug te trekken uit
verlieslijdende markten en door te stoppen met de verkoop van goedkope
toestellen.
Geweldige producten
Motorola moet het op smartphonegebied afleggen tegen Samsung en Apple.
Kawasaki is van mening dat geweldige producten de sleutel zijn tot
verandering. Hij trekt op Facebook de vergelijking met een vermaarde
computer van Apple, de iMac G3. Die was in veel verschillende opvallende
kleuren verkrijgbaar en bracht een ommekeer teweeg voor het bedrijf uit
Cupertino.
Vorige week zei financieel directeur Patrick Pichette van Google dat hij de
wow-factor mist bij de telefoons die Motorola nog in pijplijn heeft.
Volgens The Wall Street Journal zou Google samen met Motorola werken aan een
geavanceerde smartphone met een buigbaar scherm en keramische materialen. De X
Phone zou dit jaar in de winkel moeten liggen.
Lees meer technieuws op Hyped.nl.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl